zaterdag 17 juli 2010

Klik niet op...

Vandaag liet een collega mij de iPad app “Do not press the red button” zien.

Bij het starten van het programma verschijnt het volgende scherm:


Zou jij je nieuwsgierigheid kunnen bedwingen? Ik niet, ik drukte toch op de rode knop. Ik zal niet alles verraden, maar de tekst die dan verschijnt is “*Ahem* DO NOT PRESS”. Vanaf dit moment blijf je drukken op de rode knop omdat de tekst steeds wordt aangepast. Nieuwsgierigheid.
Op een gegeven moment verschijnt het volgende venster:


Je kunt je nieuwsgierigheid allang niet meer bedwingen en drukt op de blauwe knop. “Press the green button”, je drukt op de groene knop en er gebeurd helemaal niets. Dan maar de andere knoppen proberen….

Het gaat nog wel even door en op een gegeven moment stop je, niet omdat je niet meer nieuwsgierig bent, maar simpelweg omdat je er genoeg van hebt.

Nieuwsgierigheid
Uit nieuwsgierigheid doen mensen een hoop dingen, ook al worden ze geadviseerd iets niet te doen. "Wat als ik het toch doe?"
Nieuwsgierigheid van computergebruikers is een van de belangrijkste eigenschappen van een mens waarvan cybercriminelen misbruik maken. Veel computers raken geïnfecteerd omdat de gebruiker uit nieuwsgierigheid op een link klikt. Wat zou jij doen als je de onderstaande tweet van een bekende ontvangt?


Ik hoop dat je je nieuwsgierigheid zou kunnen bedwingen want klikken op de betreffende link heeft al heel wat computers geïnfecteerd....

Hoe vaak klik jij op een link uit nieuwsgierigheid? Denk na voordat je op een link klikt.

Tot slot voor de mensen die via de tweet "Klik niet op... http://tinyurl.com/354fypd" op deze pagina zijn gekomen: Je hebt je nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen! ;-)

2 opmerkingen:

  1. Jammer dat er geen richtlijnen zijn waaraan je je kunt vasthouden. Wanneer mag je wel, en wanneer juist niet nieuwsgierig zijn? Een lastige vraag waar geen antwoord op te geven is....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie. Het is moeilijk om hiervoor concrete richtlijnen te geven, maar met een aantal tips en tools kun je al een hoop ellende voorkomen. Ik zal hierover binnenkort een blog publiceren.

    BeantwoordenVerwijderen